DEFINISI MASALAH PENGLIHATAN
Definisi masalah penglihatan boleh dilihat dalam dua perspektif dari segi perundangan dan pendidikan. Kedua-dua definisi di bawah telah dipetik daripada laman web dpulih hasil keluaran Kementerian Pelajaran Malaysia
Dari Segi Perundangan
Definisi masalah penglihatan melibatkan penilaian ketajaman penglihatan dan medan penglihatan seseorang. Bacaan ketajaman penglihatan akan membezakan seseorang, sama ada dia buta atau kabur penglihatan
Dari Segi Pendidikan
Dari segi pendidikan masalah penglihatan bermaksud sekumpulan kanak-kanak yang memerlukan pendidikan khas kerana masalah penglihatan.
Klasifikasi masalah penglihatan boleh dibahagikan kepada dua iaitu:
(a) Kategori low vision (penglihatan terhad)
Kategori low vision juga dikenali sebagai penglihatan terhad. Penglihatan kurang daripada 6/18 sehingga persepsi cahaya pada mata yang terbaik ataupun medan penglihatan kurang daripada 10 darjah sesudah rawatan ataupun pembetulan biasa. Individu dengan penglihatan terhad dapat melakukan tugas seharian menggunakan deria penglihatan.
(b) Kategori blind (buta)
Biasanya penglihatan kurang daripada 3/60 pada mata yang terbaik, ataupun medan penglihatan kurang daripada 10 darjah setelah menerima rawatan ataupun pembetulan biasa.
Terdapat beberapa tahap masalah penglihatan yang membezakan antara buta dengan penglihatan terhad ataupun low vision berdasarkan ujian visual akuiti dan juga adaptasi pendidikan khas. Masalah penglihatan dapat dilihat dalam tahap berikut:
(a) Sederhana
Masalah pada tahap sederhana masih membolehkan kanak-kanak melihat cahaya dan menjalankan aktiviti melibatkan deria penglihatan dengan menggunakan alat bantu khas seperti kanta.
(b) Teruk
Masalah pada tahap teruk menyebabkan kanak-kanak mungkin memerlukan lebih banyak masa dan tenaga dalam menjalankan aktiviti malah mengalami kesukaran melakukan aktiviti berkaitan penglihatan termasuk mobiliti, walaupun dengan bantuan alat khas.
(c) Sangat Teruk
Masalah pada tahap sangat teruk mengakibatkan kanak-kanak menghadapi kesukaran melakukan aktiviti visual seperti membaca dan mobiliti serta perlu bergantung pada deria-deria lain.
Jenis-jenis masalah penglihatan
JENIS- JENIS MASALAH PENGLIHATAN
- Low Vision/ penglihatan terhad
Low vision boleh didefinisikan sebagai kecacatan penglihatan yang tidak sepenuhnya iaitu apabila seseorang itu berkebolehan melihat antara 20/200 dan 20/70 iaitu kurang daripada 20%. Menurut World Health organization (WHO) dan Norini Salleh (1993) telah mengistilahkan kerabunan/ low vision sebagai mempunyai baki penglihatan (residual vision) yang signifikan.
Penglihatan terhad didefinisikan sebagai signifikan terhadap penurunan tahap pengupayaan penglihatan iaitu ketepatan penglihatan adalah kurang daripada 6/18 atau keadaan penglihatan kurang daripada 20 darjah garis pusat (Norini Salleh, 1993). Masalah penglihatan biasanya meliputi ketajaman penglihatan, keluasan penglihatan dan pengamatan penglihatan. Ketajaman penglihatan bermaksud keupayaan melihat sesuatu benda dengan jelas. Keluasan penglihatan bermakna luasnya kawasan yang dapat dilihat sekiranya mata dan kepala tidak digerakkan. Pengamatan penglihatan bermaksud pentafsiran penglihatan yang diproses di dalam otak untuk mengenal pasti konsep ruang. Kedudukan atau orentasi objek sama ada terbalik atau tidak. Penglihatan terhad terbahagi kepada beberapa jenis iaitu:
I. Miopia/ rabun jauh
Objek dekat saja dapat difokuskan dengan jelas kerana biji mata terlalu panjang atau kuasa kanta mata yang terlalu tinggi. Ini menyebabkan sinar cahaya bertumpu dihadapan retina. Kecacatan ini boleh dibetulkan dengan memakai cermin mata berkanta cekung yang memapah cahaya supaya imej dapat difokuskan ke atas retina ( Hallan dan Kauffman, 1994)
II. Hiperopia/ rabun dekat
Objek jauh dapat difokuskan dengan jelas kerana biji mata terlalu pendek ataupun kuasa kanta mata yang terlalu rendah. Ini menyebabkan sinar cahaya bertumpu di belakang retina. Kecacatan ini boleh dibetulkan dengan memakai cermin mata berkanta cembung yang menumpukan cahaya supaya imej dapat difokuskan ke atas retina (Hallan dan Kauffman, 1994)
III. Presbiopia
Masalah ini disebabkan kekenyalan kanta mata dan biasanya berlaku di kalangan orang tua. Kecacatan ini boleh dibetulkan dengan memakai cermin mata berkanta Bifokal. Bahagian atas kanta digunakan untuk pandangan jauh dan bahagian bawah digunakan untuk membaca.
IV. Astigmatisme
Cahaya tidak dapat difokuskan pada titik yang sama. Kecacatan ini boleh diperbetulkan dengan memakai cermin mata berkanta bifokal. Bahagian atas kanta digunakan untuk pandangan jauh dan bahagian bawah digunakan untuk membaca.
V. Rabun warna
Rabun warna bukanlah merupakan kerabunan tetapi kecacatan penglihatan yang menyebabkan seseorang yang mengalaminya tidak dapat membezakan warna khususnya warna asas. Ia adalah kecacatan keturunan yang aneh yang melibatkan kira-kira 8% lelaki dan 0.4% perempuan (Norini Salleh, 1993). Orang yang menghadapi rabun warna sering mengalami kesulitan untuk membezakan di antara warna merah dan hijau. Ujian mengesannya mudah dilakukan iaitu dengan menunjukkan beberapa plat buku yang mengandungi titik berwarna yang berbeza untuk dijadikan nombor tertentu. Nombor-nombor ini akan disalahtafsirkan oleh orang yang rabun warna. Terdapat tiga jenis rabun warna iaitu dichromat (merah-hijau), dichromat (kuning-biru), dan monokromat hanya menggunakan satu warna untuk menghasilkan warna-warna pelangi.
VI. Rabun malam
Ia adalah kecacatan disebabkan oleh keturunan. Ia sukar dikesan dan mungkin menjejaskan pekerjaan seseorang. Keadaan ini tidak dapat dirawat.
VII. Penglihatan terowong
Penglihatan yang terhad. Hanya sebahagian saja objek yang dapat dilihat.
VIII. Strabismus (juling)
Oleh kerana tidak ada koordinasi di antara otot-otot mata menyebabkan mata tidak lurus, tetapi bertemu di atas, terpesong keluar atau tegak ke atas atau ke bawah. Oleh itu tidak dapat memfokuskan pada satu tang sama. Juling boleh dikesan apabila bayi berumur enam bulan apabila penglihatannya kabur.
IX. Ambliopia (mata malas)
Masalah ini mungkin disebabkan juling. Salah satu mata tidak dapat berfungsi dengan betul. Oleh itu, penglihatan menjadi kabur dan menimbulkan kekeliruan. Keadaan ini boleh dirawat sebelum umur tujuh tahun.
X. Glaukoma
Masalah ini disebabkan tekanak pada biji mata yang memusnahkan urat saraf mata dan seterusnya menjejaskan penglihatan. Biasa dialami oleh orang yang berusia 40 tahun ke atas.
XI. Diplopia
Mereka yang menghadapi masalah ini akan mengalami masalah di mana semua objek nampak dua.
XII. Albinisme
Mereka yang menghadapi masalah ini sangat sensitif pada sinaran cahaya. Penyakit ini selalunya disebabkan oleh keturunan.
Ciri-ciri masalah penglihatan atau buta.
Kanak-kanak yang mengalami kecacatan penglihatan yang teruk biasanya dapat dikesan dari peringkat pra sekolah dan persekolahan sebenarnya.
Hewett udan Forness (1974), menyatakan kecacatan ini boleh dikesan melalui tiga cara iaitu rupa, tingkahlaku, dan aduan. Ini diakui oleh The uNational Society For The Prevention Of Blindness (1972), pula menyatakan ia boleh dikesan melalui:
a) Rupa
Kanak-kanak yang cacat penglihatan adalah berbeza daripada kanak-kanak normal seperti berikut:
I. Matanya sangat sensitif pada cahaya.
II. Bahagian tepinya berwarna merah.
III. Kelopak matanya bengkak
IV. Matanya selalu berair
V. Juling iaitu memutarkan matanya bila melihat
VI. Bintik-bintik putih di tengah mata.
b) Tingkahlaku
Tingkahlaku kanak-kanak yang mengalami kecacatan penglihatan juga boleh dikesan melalui:
I. Menggosok dan mengerdip mata dengan berlebihan
II. Selalu mengerutkan mata
III. Suka menutup dan melindungi sebelah mata
IV. Mendekatkan kepala bagi melihat sesuatu mata.
V. Susah untuk membaca atau melakukan sesuatu kerja dan perlu mendekatkan objek pada mata
VI. Kerap menangis
VII. Memegang kepala dengan cara luar biasa
VIII. Kerap melanggar sesuatu dan terjatuh apabila berjalan.
c) Aduan
Kanak-kanak yang mengalami sesuatu masalah biasanya kan menyatakan tidak puas hatinya untuk mendapatkan perhatian. Ciri-ciri bagi kanak-kanak yang mengalami masalah kecacatan penglihatan ialah:
I. Mengadu melihat objek yang tidak jelas atau nampak
II. Merasa sakit kepala bila membuat sesuatu kerja
III. Pandangan sentiasa kabur
IV. Mengadu nampak dua imej pada sesuatu (double vision)
2.1.4 Ciri-ciri kanak-kanak Low Vision/ penglihatan terhad
Masalah penglihatan boleh dialami oleh kanak-kanak, tetapi keadaan itu sukar dikesan pada peringkat awal. Ini kerana kanak-kanak tidak memahami masalah itu dan tidak tahu bagaimana menyatakan. Kanak-kanak yang mengalami kecacatan penglihatan terhad biasanya dapat dikesan pada peringkat prasekolah, tetapi kecacatan yang sepenuhnya mungkin dapat dikesan bila mereka mula bersekolah. Hewett dan Forness (1974) menyatakan kecacatan ini boleh dikesan melalui tiga cara iaitu rupa, tingkahlaku dan aduan. The National Society For The Prevention Of Blindness (1972) pula menyatakan ia boleh dikesan melalui:
a) Rupa
Mata kanak-kanak bermasalah penglihatan terhad adalah berbeza dengan kanak-kanak normal antaranya ialah:
I. Sentiasa mengerdip dan menggosok mata.
II. Penglihatan kabur dan kadang kala menjadi dua imej
III. Juling iaitu memutar-mutar matanya bila melihat sesuatu
IV. Kelopak mata keras, bengkak dan merah di keliling.
V. Bahagian tepi matanya berwarna merah
VI. Mengadu sakit mata kadang kala mata selalu berair kerana terlalu sakit
VII. Katarak- bahagian anak mata berbintik putih, berkabut dan kelam
VIII. Mata yang terlalu sensitif kepada sebarang cahaya.
b) Tingkahlaku
Tingkahlaku kanak-kanak yang mengalami masalah penglihatan juda boleh dikesan seperti:
I. Selalu mengerut mata dan bahagian kening
II. Suka menutup dan melindungi sebelah mata
III. Mendekatkan kepala bagi melihat sesuatu objek
IV. Susah untuk membaca atau melakukan sesuatu kerja dan perlu mendekatkan objek kepada mata.
V. Kerap menangis
VI. Kerap melanggar tiang-tiang dan tunggul sewaktu berjalan
VII. Memegang kepala dengan cara luar biasa
VIII. Suka memicit dan mencucuk matanya untuk melihat sesuatu
IX. Meniru ketika berada berada di dalam kelas
X. Mata cepat letih
XI. Sering tersandung dan terjatuh apabila berjalan, menaiki atau menuruni tangga.
c) Aduan
Kanak-kanak yang mengalami sesuatu masalah biasanya akan menyatakan perasaan tidak puas hati supaya mendapat perhatian. Tanda-tanda aduan yang dapat diperhatikan seperti:
I. Mangadu kerana tidak dapat melihat dengan jelas
II. Berasa sakit kepala apabila membuat sesuatu kerja
III. Pandangan kabur
IV. Mengadu nampak dua imej pada suatu objek
V. Mengadu suasana manjadi gelap apabila awan mendung
VI. Mengadu sakit mata sehingga kadang kala mata berair
VII. Pelajarannya kurang memuaskan
Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Bagi Kanak-kanak Bermasalah Penglihatan
Kaedah pengajaran dan penmbelajaran bagi kanak-kanak bermasalah penglihatan agak berbeza dengan kanak-kanak bermasalah pendengaran walaupun kanak-kanak bermasalah penglihatan dan bermasalah pendengaran melalui arus perdana. Perbezaan ini dapat dilihat dari segi penyampaian sesebuah matapelajaran dan kaedah yang dipilih oleh guru dalam program pendidikan khas bermasalah penglihatan. Kaedah–kaedah yang dipilih adalah seperti berikut:
Ó Kemahiran mendengar dan menggunakan deria lain.
Kanak-kanak bermasalah penglihatan hanya tidak dapat melihat atau tidak melihat dengan jelas tetapi mereka mempunyai daya pendengaran yang agak tinggi. Maka mereka menggunakan daya pendengaran untuk mempelajari pelbagai matapelajaran. Selain menggunakan daya pendengaran, mereka juga menggunakan deria mereka yang lain seperti tangan. Mulut dan deria rasa untuk menjalankan tugasan atau kerja yang diberikan oleh guru mereka.
Ó Pengubahsuaian Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran
Guru akan mengubahsuai kaedah pengajaran dan pembelajaran sesuatu matapelajaran mengikut keupayaan kanak-kanak bermasalah penglihatan. Contohnya, guru akan mengajar menulis dengan menaip menggunakan Braille. Ini akan memudahkan kanak-kanak bermasalah penglihatan bagi menulis nota atau menyiapkan kerja yang diberikan oleh duru mereka.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Faktor Kecacatan Mata
FAKTOR-FAKTOR KECACATAN MATA
Faktor-faktor masalah penglihatan ini antaranya adalah
disebabkan oleh faktor sindrom, baka (masalah penglihatan yang diwarisi),
komplikasi pre-natal (sebelum kelahiran hingga semasa kelahiran) dan post-natal
iaitu ianya berlaku selepas kelahiran. Selain itu, punca kehilangan penglihatan
ini juga boleh berlaku apabila seseorang itu mengalami kemalangan yang boleh
menyebabkan seseorang tersebut hilang daya penglihatan, ataupun disebabkan oleh
penyakit dan jangkitan kuman yang memberikan impak kepadanya untuk kehilangan
deria tersebut.
Menurut Jamilah K. A. Mohamed (2006), punca-punca kecacatan
adalah termasuk, baka dan keturunan, komplikasi semasa hamil dan semasa lahir,
rubella, syphilis, kecederaan dan penyakit.
Masalah penglihatan ini boleh berlaku sejak bayi itu
dilahirkan ataupun semasa zaman kanak-kanaknya ataupun setelah ia dewasa.
Masalah penglihatan ini boleh bertambah buruk dari semasa ke semasa ataupun
ianya akan kekal ataupun ianya akan bertambah baik melalui proses pemulihan dan
rawatan. Ianya boleh berlaku disebabkan oleh satu atau lebih sistem penglihatan
seseorang individu itu mengalami kerosakan ataupun tidak berfungsi. Contohnya,
satu struktur mata rosak, kerosakan atau masalah berkaitan dengan pembiasan
(refractive) yang mana ianya gagal untuk membentuk imej ataupun arca pada
retina dan jika ada kerosakan pada bahagian otak yang berkaitan dengan saraf
penglihatan yang boleh menyebabkan seseorang itu kehilangan penglihatan.
Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO, 2002), antara
jenis-jenis penyakit yang menyebabkan kebutaan ialah katarak, glaukoma, masalah
diabetes, kecacatan sejak lahir dan masalah kornea. Selain dari itu, kecederaan
dibahagian mata adalah juga penyebab utama boleh menjadikan kebutaan. Sebagai
contoh, kebutaan pada sebelah mata. Punca kebutaan ini juga boleh terjadi
melalui genetik contohnya “albinism”. Kebanyakan orang yang mempunyai penyakit
keturunan seperti albino ini, mempunyai masalah penglihatan dan ada yang buta.
Leber’s congenital amaurosis ini adalah penyakit keturunan yang menyebabkan
kebutaan dan hilang daya penglihatan dari sejak kelahiran ataupun dari zaman
kanak-kanak.
Keracunan juga adalah sebahagian daripada punca menghidapi
masalah penglihatan. Kebutaan boleh berlaku melalui pengambilan beberapa kimia.
Contohnya minuman yang mempunyai alcohol seperti yang mengandungi methanol.
Methanol adalah sejenis kimia yang sangat tidak merbahaya walaubagaimanapun
jika ianya bertindakbalas dengan ethaol melalui proses metabolisme, methanol
akan dipecahkan dan akan membentuk bahan-bahan formaldehid dan asid formic yang
seterusnya boleh menyebabkan kebutaan dan pelbagai komplikasi kesihatan yang
lain serta boleh menyebabkan kematian. Methanol ini boleh dijumpai dalam
minuman yang beralkohol dan spirit.
Faktor Kemalangan
Kemalangan sering berlaku dimana-mana dan ini adalah
merupakan sesuatu yang amat serius. Kemalangan yang sering berlaku adalah
kemalangan dijalan raya. Kemalangan seperti ini boleh menyebabkan kecacatan
anggota, kehilangan nyawa, kehilangan penglihatan, kecederaan parah dan
sebagainya termasuk kerugian dari segi material.
Antara faktor-faktor kemalangan ini adalah sikap kurang
berhati-hati dan kurang peka terhadap sekeliling baik pemandu mahupun pengguna
jalan raya yang lain. Kecuaian ketika memandu dan tidak mengikut peraturan yang
disediakan juga antara punca kemalangan jalan raya ini sering berlaku. Selain
dari itu, punca-punca kemalangan ini juga boleh berlaku disebabkan oleh
struktur jalan raya yang kurang sempurna, tanda-tanda jalan yang kurang jelas
dan sebagainya. Faktor lain pula ialah faktor semulajadi iaitu seperti faktor
cuaca yang kurang baik seperti hujan lebat, keadaan jerebu dan kabus yang
tebal. Keadaan kereta juga perlu diambil perhatian. Jika keadaan kenderaan
kurang sempurna maka ianya adalah kurang selamat bagi pengguna kenderaan
tersebut serta pengguna-pengguna jalan raya yang lain juga akan terlibat sama
jika berlakunya kemalangan. Faktor-faktor kesihatan bagi pemandu juga penting.
Perkara-perkara yang tersebut tadi adalah sangat penting dan
berkait rapat diantara satu sama yang lain.



Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadam